Tuesday, December 06, 2011

tekniksen berani mati

gembira hati badan bertuah... dapat baiki laptop sendiri... hohoho (^^,)... sebelum nie my baby aspire5570 sakit tenat sampai x boley nak lipat dah.. bawak balik dari perlis dengan keadaan ternganga macam tu la masa bercuti sempena raya haji. disebabkan my baby tu version lama punya lappy jadi nak cari spare part memang susah la.. nak cari yang baru kompem2 la memang tade.. nak cari yang secondhand serene kena tunggu ada orang x mo guna lappy tu baru boley dapat.. huhuhu. sampai nak nanges asenya mengenangkan my baby yang sakit tenat tu. part yang paling best.. my baby jadi perhatian semua orang. walaupown penat nak usung ke hulu dan ke hilir my baby 2 tetap kuatkan juga semangat sebab fikir dah banyak jasa my baby untuk diri nie... sampai ade masa on 24 jam..

disebabkan kerajinan aku mengusung my baby ke sana ke mari, my baby telah mendapat perhatian khusus dari salah seorang budak kelas aku yang sebelum nie x sebulu.. dia dengan baik hati menawarkan untuk membawa laptop dia yang lame dan dah rosak tu untuk aku ambek spare part dan bagi pada my baby... lepas balik cuti raya haji dia bawak laptop dia kasi pada aku. dan disebabkan kemalasan aku nak keluar rumah aku tangguhkan je hasrat nak baiki my baby tu lepas seminggu balik umah. dan oleh kerana aku dah terdesak x cukup masa untuk nak hantar kedai maka aku buat2 la pandai dan rajin buka lappy yang kawan aku bagi tu.. tengok dulu cam mana progress dia.susah x nak buka dan complicated x cara nak buang skru2 yang ada.

lepas digodek2 ala dah profesional dan sampai berpeluh2 membuang skru2 yang ade, aku akhirnya berjaya juga menukar semua perkakasan yang rosak itu.. macam la banya benda rosak.. hoho. kat bawah nie adelah bendalah yang patah tu

benda nie patut bersambung tapi dia patah kat ensel tu..

ensel yang dah patah.
rupa my baby sebelum dioperasikan oleh tua dia yang kejam nie... hoho

terlupa nak ambik gambar sisi tempat terkopak tu.. :(

nie lah hasil kerja semasa operasi dilakukan oleh aku....




susah jugak la nak buka bendalah nie.. agak rumit bila aku harus bermain dengan skrin. kena cabut skru2 yang kecik 2 sehingga membuatkan aku rasa macam nak hilang sabar je. memang seram je rasa. takot2 la nanti bila pasang terus x hidup2 lagi. jenuh plak aku nak kena beli baby baru.. huhu..

selepas selesai semua aktiviti memasang kembali skru yang ada, aku terus on laptop.. fuhhh.. lega, boleh beroperasi seperti sedia kala.. huhu. macam rindu pulak kat my baby.. *hampeh* tapi yang x puas atinye, banyak fail2 aku hilang disebabkan oleh virus x guna yang telah membiak dengan jayanya kedalam aku punya hard drive d ngan e.. aduhai.. sangat2 terharu. kena la plak buat bekap dan format d dan e. x tau la ape jadi lepas aku format tu.. ade lagi ke x virus2 tu aku sendiri pown x tau sebab dah x buka2 lagi lepas tu. bagi my baby rehat lame2 siket. kesian dia dah sebulan lebih kena ternganga je..aku bekap ke external hdd. x tau la macam mana jadi. silap2 dalam tu pown ade virus2 jugak..

sekarang my baby dah sihat dan boleh beroperasi seperti sedia kala.. maka dengan itu hati gumbira tiada terkata.. seperti dapat bantal untuk tido. hehehe :) terima kasih kepada semua yang mengambil berat pasal my baby selama dia sakit dan terima kasih banyak2 untuk kamu yang sudi memberikan sedikit sumbangan kepada my baby.. tanpa sumbangan kamu x mungkin my baby akan sihat seperti hari ini.. TERIMA KASIH

No comments: